Afgelopen jaar zijn de online consumentenbestedingen met 8,6% gestegen naar bijna 14 miljard euro. 20% van de Nederlanders (15+) heeft in 2014 ten minste één online aankoop via een anderstalige website gedaan. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk wordt gemaakt door PostNL. Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van meer dan 2100 (web)winkels in Nederland, is de opdrachtgever achter de Thuiswinkel Markt Monitor.

Online aandeel in bestedingen hoger bij diensten

De absolute online bestedingen aan producten (€ 7,02 miljard) enerzijds en diensten (€ 6,94 miljard) anderzijds zijn nagenoeg gelijk aan elkaar. Kijkend naar de online aandelen zijn er echter grote verschillen zichtbaar tussen aankopen van producten en diensten. De zeven miljard euro die Nederlanders in 2014 online uitgeven aan de aankoop van producten, zoals kleding, elektronica en speelgoed, vertegenwoordigt 10,2% van de totale bestedingen aan productaankopen.

Zie voor figures & facts de onderstaande infographics van Thuiswinkel markt monitor

14 miljard euro aan online consumenten bestedingen in 2014

14 miljard euro aan online consumenten bestedingen in 2014