Facebook steeds minder leuk, specifiek voor jongeren

Afgelopen jaren heb ik veel op ‘Facebook gezeten’. Net als ruim 8,4 miljoen andere Nederlanders deden. Maar nu, anno 2014, vind ik Facebook niet leuk meer. Ik zie steeds meer hetzelfde; voorgestelde berichten, vrienden die andere sites ook leuk (zouden) vinden, advertenties en minder spontane, leuke berichten van mijn vrienden. Dit is niet zomaar een N=1 verhaal. Er is duidelijk een tendens dat de populariteit van Facebook daalt. 

Gebruik Facebook onder tieners in NL daalt scherp

Het aantal Nederlandse jongeren tussen 16-19 jaar dat hun account op Facebook actief gebruikt, is tussen het tweede kwartaal van 2012 en het derde kwartaal van 2013 met 52 procent gedaald. Daarmee staat Nederland bovenaan de ranglijst van onderzoeksbureau Global Web Index.

Facebook liet eind oktober bij de publicatie van zijn resultaten over Q3 van 2013 al wel weten dat het voor het eerste in zijn geschiedenis minder dagelijkse bezoekers naar zijn website weten te krijgen. Facebook zei toen in een toelichting dat het gebruik van Facebook onder Amerikaanse jongeren stabiel bleef, maar wel dat vooral tieners op dagelijkse basis minder actief zijn op het sociale netwerk.

Op de Amerikaanse thuismarkt zou er volgens Global Web Index sprake zijn van een teruggang van 16 %. Na Nederland verloor Facebook de meeste jongere gebruikers in Maleisië (45%), Frankrijk (44%), Turkije (43%) en Mexico (34%). Duitsland staat met -17 procent in de buurt van de VS, In Engeland (UK) is de teruggang beperkt tot acht procent.

Je wilt als tiener toch niet dat je ouders meekijken!

Gebruikers Facebook naar leeftijd januari 2014
Gebruikers Facebook naar leeftijd 1/’14 bron: Fanrise

We zijn allemaal tiener geweest toch? Feestjes geven op je slaapkamer, in de garage of in de schuur. In elk geval zonder je ouders! Je wilt toch niet dat ze zien dat je aan flirten bent :). Zo is het ook online. Even was het leuk dat je iedereen tegenkomt op Facebook, ja zelfs je ouders.

Laat die laatste groep nu juist nog steeds beter vertegenwoordigd zijn op Facebook. Als gevolg daarvan zoeken de tieners andere sociale netwerken op, zoals Whatsapp, WeChat, Vine, Flickr, Skype, Instagram. Het zijn dan voornamelijk de mobiele apps die hiervoor gebruikt worden.

Meer reclame op Facebook

Tijdens de eerste Facebook Conference in NL gaf Facebook zelf aan dat ze geen vrienden of contentplaform is maar een advertentieplatform. Dat is ook wat steeds meer gebruikers ervaren als vervelend. Steeds meer opdringerigere voorgestelde berichten en advertenties. In recente Facebook campagnes die ikzelf gedaan heb, merk ik dat de effectiviteit van campagnes dan ook onder druk staat.

Het alogeritme wordt steeds meer aangepast, waardoor je onbetaald steeds minder makkelijk een hoog percentage van je fans te bereiken met je posts, zo wordt je als adverteerder min of meer gedwongen te gaan adverteren. Goed voor de aandeelhouders van Facebook, maar veel minder leuk voor jou als gebruiker.

Wat nu dan?

Deze trend is niet eenvoudig terug te draaien. Daarmee bedoel ik niet dat de zorgvuldig opgebouwde Facebook-community moet worden opgeheven. Toch wil ik je als marketeer wel adviseren om je channel-strategie nog eens tegen het licht te houden en je niet blind te staren op Facebook. Daarnaast blijft de content op Facebook een aandachtspunt. De content moet beter, willen we de attentie van de social-mediagebruiker behouden.

De trend die ik signaleer, is nog niet helemaal gebaseerd op harde cijfers. Ik baseer dit artikel op mijn eigen waarnemingen binnen mijn online netwerk. N=1, maar er zijn overduidelijk dingen aan het veranderen in het social-mediagebruik. De hype rond social media ebt wat weg, we zien het steeds meer als normaal. Maar het wordt steeds minder leuk op Facebook. Ik denk niet dat Facebook een 2e Hyves gaat worden, daar is het simpelweg te groot voor en daarnaast is er niet, zoals bij Hyves destijds, een volwaardig en breed gedragen alternatief. Mijn advies: kijk naar de voorhoede, kijk naar je doelgroep en doelstellingen, maak een afgewogen keuze binnen je strategie en spreid je kansen.