Vaak wordt ons gevraagd wat voor Google gangbare percentages zijn als het gaat om CTR, CPC, CPA en conversiepercentages. Het antwoord hangt af van heel veel factoren. Het is daarom tricky om met dit soort benchmark gegevens te gaan strooien. Toch wil ik graag wat benchmark gegevens delen om je enigszins richting te geven. Op de site van Wordstream kwam ik een mooi overzicht tegen voor de belangrijkste branches. 

CTR’s en conversie percentages hangen óók af van je aanbod

Uiteraard wil je als online marketeer weten hoe je campagnes draaien. Daarvoor is het handig om inzicht te krijgen wat voor jouw branche de gemiddelde percentages zijn. Hoe je campagnes ingesteld zijn, wat de biedingsstrategie is, hoe specifiek er getarget wordt en op welke fase van de customer journey je focussed, spelen allemaal een belangrijke rol in de ratios. Daarnaast speelt de creatie van de advertentie en/of banner een rol en bovenal hoe sterk je propositie is. Zeer relevante en onderscheidende proposities halen met gemak dubbel zo hoge CTR’s, en conversie ratios dan ’13 in een dozijn’ proposities.

Gemiddelde CTR voor Google Adwords per branche

adwords gemiddelde CTR per branche

De gemiddelde CTR over alle branches heen is voor Google Adwords 1,91% en voor Google Display 0,35%. De CTR’s voor display liggen dus veel lager dan voor Adwords. Maar pas op! Display wordt vaak voor andere doelstellingen ingezet, zoals awareness & branding. Dus reken Display niet af op de CTR’s. Indirect levert display vaak een belangrijke bijdrage (assisted conversions) bij het realiseren van de online doelen.

Gemiddelde Cost per Click (CPC) per branche

gemiddelde CPC adwords per branche

De gemiddelde kosten per click voor adwords ligt op  €2,10 en voor het display netwerk op € 0,52. Per branche zie je grote verschillen. Ook  binnen een branche is de spreiding groot. Zo is het voorgestelde bod voor het woord ‘Hypotheek’ door Google € 2,06 en voor ‘Rechtsbijstandsverzekering’ € 10,01. Bijna een factor 5 hoger. Belangrijker is het dus om te kijken naar de zoekwoorden waar je op in wilt kopen en wat een lead of sale je waard is.

Gemiddelde conversie percentages per branche

dwords gemiddelde conversie percentages per branche

Het gemiddelde conversiepercentage van websites wereldwijd is ca 2%. Voor Google adwords is dit gemiddeld 2,7% en voor het display netwerk 0,89%. Het grootste deel van de adwords campagnes wordt ingezet aan het einde van de customer journey. Daarmee bedoel ik de fase waarin mensen echt tot aanschaf over gaan. Dat is dan ook de belangrijkste verklaring waarom de gemiddelde conversiepercentages van Google Adwords hoger liggen dan die 2%. Het tegenovergestelde geldt voor display campagnes. Display is over het algemeen het meest effectief voor het realiseren van awareness & branding KPI’s. De rol van display advertising speelt dus vaak veel eerder in de customer journey, de fase waarbij mensen over het algemeen nog niet tot een harde conversie te verleiden zijn.

Kortom…

De bovenstaande cijfers geven een mooi inzicht wat de overall gemiddelde zijn. Maar jouw situatie kan totaal anders zijn, waardoor ook de cijfers/ratio’s sterk afwijken van de gemiddelden. Wil je meer weten over hoe goed jouw campagnes draaien? Neem gerust contact met ons op en we helpen je graag verder.