Omzet via marktplaats 10 miljard euro

Onlangs verscheen het bericht dat op marktplaats de 500.000.000 advertentie geplaatst was. Ik vroeg mij af wat de economische impact is van marktplaats. Met andere woorden voor hoeveel geld wordt er op marktplaats verhandeld? Ik ging op onderzoek uit en vond de volgende overtuigende getallen. 10 miljard euro, waarvan bijna 7 miljard tussen consumenten onderling. En er zijn meer CtC initiatieven die concurreren met het traditionele BtC handelsmodel. Lees verder hoe dit bedrag opgebouwd is. 

Marktplaats bestaat al sinds 1999. De site trok al gauw veel bezoekers en het aantal online advertenties groeide gestaag. In 2010 werden ruim 260.000 nieuwe advertenties per dag geplaatst en waren er zo’n 6 miljoen advertenties actief. Dit is inmiddels alweer veel verder gegroeid. Daarmee is Marktplaats eigenlijk al een hoeksteen van onze samenleving geworden. Echter in de vele aandacht die Facebook, andere Social Media en Apple opeisen is de aandacht voor Marktplaats redelijk bescheiden.

We leven in een tijd dat we onze bestedingen verschuiven van offline naar online. De daling van de totale detail handel was vorig jaar 4%. Terwijl de koopkrachtdaling rond de 1% lag. Daarentegen stijgt de online omzet groeit met 9% procent dit jaar. En de verwachting is dat deze groei zich doorzet de komende jaren.

Zes procent omzet mkb via Marktplaats (Btc)

Inmiddels komt 6 procent van de totale omzet van kleine en middelgrote bedrijven voort uit de activiteiten op marktplaatsen, zoals marktplaats.nl. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research.

Bijna een derde van de ondernemingen uit het midden- en kleinbedrijf in Nederland adverteert op Marktplaats of biedt producten op de site aan. Deze bedrijven halen volgens het onderzoek al ruim een kwart van de omzet uit hun activiteiten op het onlinehandelsplatform. Het onderzoeksbureau ondervroeg bijna 1400 ondernemers en consumenten.

Het totale handelsvolume van het Nederlandse mkb bedroeg in 2009 volgens cijfers van het EIM 613 miljard euro. Deze 6% staat dus gelijk aan 36,8 miljard euro! Een onwerkelijk hoog bedrag! Dat dacht Blauw research ook, want daarop volgde het volgende onderzoek (uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research, in samenwerking met Marktplaats.nl.);

Bijna 7 miljard euro aan waarde verhandeld door consumenten

De totale waarde van verhandelde goederen en diensten via online handelsplaatsen bedraagt over heel 2010 naar schatting € 10 miljard. Driekwart daarvan loopt via Marktplaats.nl. Dit blijkt uit onderzoek onder bijna 4600 Nederlanders. Helaas kon/wilde niemand bij Blauw Research mij meer toelichting geven op deze cijfers en de gorte verschillen tussen deze twee onderzoeken.

In 2010 heeft 79% van de internetters in Nederland een online handelsplaats en/of veilingsite bezocht en de helft van hen heeft ook daadwerkelijk een aankoop gedaan via een dergelijke site. Consumenten gaven aan in 2010 gemiddeld € 580, – via online handelsplaatsen te hebben besteed aan producten en diensten.

In totaal is in 2010 ruim € 10,2 miljard aan producten en diensten verhandeld via online handelsplaatsen of veilingsites. Dit betreft zowel verkopen tussen consumenten onderling (C-t-C) als nieuwe producten/diensten van bedrijven (B-t-C). Tweederde van dit bedrag betreft verkopen tussen consumenten onderling. Dit is 6,8 miljard euro! Een ongehoord bedrag. Om dit bedrag even in het juiste perspectief te plaatsen;

Dit betekent dat consumenten in NL onderling via de marktplaatsen 12x zoveel besteden dan bij Wehkamp en ruim 20x zoveel dan bij Bol.com

Marktplaats symbool veranderende maatschappij

In relatief korte tijd is marktplaats dus volledig ingeburgerd in onze maatschappij. Naast marktplaats zijn er nog andere platforms zoals speurders.nl, tweedehands.nl. Sinds kort is daar weer een nieuw innovatief platform bijgekomen, www.videodeals.com. Hier kunnen bedrijven en consumenten d.m.v. een video hun producten en diensten aanbieden.

Al deze initiatieven, maar aangejaagd door marktplaats, staan symbool voor verandering. Steeds meer gaan mensen onderling spullen verkopen. Vaak gebeurt dit in plaats van nieuwe spullen te kopen in een winkel. Heel maatschappelijk verantwoord. Zo geven we onze spullen een tweede leven! In ruil voor geld.

En nu ook ruilen en betalen in natura!

Nu is er ook een groeiend aantal initiatieven dat eigenlijk terug gaat naar de periode dat we nog geen geld hadden! Ruilhandel en of spulletjes uitlenen; www.peerby.com, www.swapit.nl, www.ruilen.nl, www.spullendelen.nl. Al deze initiatieven maken gebruik van communities en het groeiende vertrouwen wat veel consumenten in elkaar hebben.

Het is lastig te achterhalen hoe succesvol deze initiatieven zijn, maar feit is dat ook voor deze ‘ruilhandel’ en het uitlenen van spullen groeiende belangstelling is.

Bedrijven kopen nu ook gebruikte spullen van consumenten

Oplettende bedrijven zien deze ontwikkelingen ook en spelen hier op in. Via Bol.com kun je je 2e hands CD’s, boeken en DVD’s verkopen. Deze ontwikkelingen veranderen de traditionele bedrijfskolommen en de verhoudingen tussen bedrijven en consumenten. BtC maakt steeds meer plaats voor CtC en CtB.

Ik ben benieuwd welke ontwikkelingen en/of initiatieven jullie nog kennen.