4 typen MBTI voor gebruik websiteDe zin en onzin van het ontwikkelen van persona’s is inmiddels wel duidelijk. Het is een effectieve manier om in de huid van je klant te kruipen. Het geeft je als marketeer inspiratie en inzicht hoe je optimaal kunt inspelen op het gedrag en de behoeften van je klant. Een goed ontworpen persona geeft ook inzicht in de (online) touchpoints. 

Echter in de praktijk blijkt het toch nog niet zo makkelijk om o.b.v. de persona’s de website te optimaliseren en de conversie te verhogen. De MBTI principes bieden hier een goede uitkomst. 

Wat is MBTI eigenlijk?

Verhouding verdeling 4 typen MBTI in NederlandDe MBTI is een systematiek om de verschillen in persoonlijkheid van mensen te classificeren. Het model is door Katharine Cook Briggs en haar dochter, Isabel Briggs Myers ontwikkeld op basis van theorieën van Carl Gustav Jung. De MBTI wordt veel toegepast voor persoonlijke ontwikkeling en teambuilding. Het originele model kent 16 type. Voor online marketing toepassingen beperken we ons tot de 4 hoofdtypen met name gebaseerd op beslisgedrag. Hiernaast zie je hoe deze 4 types zich verhouden in Nederland.

MBTI segmentatie voor website

Het mooie van specifiek deze systematiek is dat de persoonlijkheidskenmerken tot uiting komen in gedrag. En dus ook in het surfgedrag dat iemand vertoont op je website. Denk dan bijvoorbeeld aan; welke soort informatie mensen zoeken om tot een beslissing te komen. De een is op zoek naar feiten of meningen van anderen of reviews of juist kort en bondig overzicht van de feiten. En met die wetenschap kun je als marketeer natuurlijk veel mee op je website. Niemand is natuurlijk voor 100% in een hokje te duwen, maar vaak heeft iemand wel een voorkeursstijl. De 4 typen die we gebruiken met de daarbij behorende kenmerken zijn;

Competitief persoon, beslist snel o.b.v. feiten; focus op Wat

  • Is doelgericht en laten zich leiden door feiten
  • Korte opsomming van product/dienst past het beste bij deze persoon
  • Deze persoon wil begrijpen en beheersen

Spontaan persoon, beslist snel o.b.v. emotie; focus op Waarom

  • Is fungericht en laten zich leiden door gevoel
  • Is gevoelig om een product naar eigen wens te kunnen aanpassen
  • Gevoelig voor aanbiedingen en acties
  • Is iemand die impulsief is en spontaan keuzes maakt en graag de opties open houdt

Humanistisch persoon, beslist langzaam o.b.v. emotie; focus op Wie

  • Is weldoordacht en wil veel achtergrond info hebben (bedrijf, ervaringen anderen)
  • Vertrouwen is hierbij erg belangrijk
  • Gevoelig voor persoonlijke benadering en mening van anderen
  • Heeft oog voor detail, relatie gericht en is dienstbaar voor anderen

Methodisch persoon, beslist langzaam o.b.v. feiten; focus op Hoe

  • Is benieuwd naar het hele proces, gedetailleerde info over het product
  • Deze mensen gaan niet over een nacht ijs, ze maken bewuste keuzes
  • Bewijs en garantie daar zijn de mensen gevoelig voor
  • Details, lijstje zijn kenmerkend
  • Perfectionisme, feiten en data zijn andere belangrijke kenmerken

Oke nu weet je dit. Hoe vertaal je dit door naar je website? Zie hieronder een voorbeeld hoe Coolblue dit doet. Dit is specifiek een voorbeeld van een webshop, het principe werkt natuurlijk ook voor een gewone website. Als je goed kijkt vind je er een heleboel van de hierboven genoemde elementen in terug. Ik pak er een paar als voorbeeld uit.

Competitief persoon:
  • Kan product direct in winkelmandjes stoppen, heeft keuze snel gemaakt
  • Kort overzicht met de specs van deze TV
Spontaan persoon:
  • Keuzehulp en advies mogelijkheid
  • Kan video bekijken voor meer beleving en entertainment (luister maar eens naar het filmpje = emotie)
  • Ook het feit dat deze TV in de aanbieding is, is een belangrijke trigger
Humanistisch persoon:
  • Mogelijkheid om de reviews te lezen
  • Is ook gevoelig voor ‘Beste uit de test’  en ‘Top 10 TV’s’
  • Mogelijkheid om te bellen met klantenservice (persoonlijke contact)

Methodisch persoon:

  • Mogelijkheid om uitgebreide informatie te bekijken
  • Informatie over het proces, voor 22:30 uur bestellen morgen gratis bezorgd.
  • Maar ook binnen 14 dagen gratis te retourneren
Voorbeeld hoe 4 MBTI typen te gebruiken op website

Nu je dit weet, kijk je vanaf heden met een andere blik naar websites 🙂

Ter afsluiting nog wat tips

  • Gebruik bij ontwikkeling persona’s óók de MBTI systematiek
  • Neem dit ook mee als onderdeel van de briefing richting het (marktonderzoek)bureau waar je samen mee werkt.
  • Doe met je collega’s een testje online om jullie eigen profiel te bepalen
  • Vraag dan de collega’s met verschillende profielen om eens kritisch naar je website te kijken en te hun te vragen wat ze missen of wat beter kan. Wedden dat je je site zo snel kunt optimaliseren?
Mocht je nog meer willen weten of vrijblijvend advies willen hebben, dan hoor ik het graag.