De oude theorie van Maslow verklaart succes van bedrijven die wél inspelen op de veranderende behoeften van consumenten. Zelfontplooiing, waardering en sociale acceptatie zijn “hot” en Maslow verklaart dat. Bedrijven die het ‘oude’ model gebruiken in de nieuwe wereld hebben succes. Lees verder voor tips voor jouw succes!
In 1943 publiceerde Maslow de hiërarchische ordening van behoeften. Maslow rangschikte de volgens hem universele behoeften van de mens in deze hiërarchie. Volgens zijn theorie zou de mens pas streven naar bevrediging van de behoeften die hoger in de hiërarchie geplaatst werden nadat de lager geplaatste behoeften bevredigd waren.Zijn theorie geeft een mooie kijk in de psyche van de mens. We kennen deze theorie allemaal. Echter deze theorie wordt maar weinig toegepast. Hoe zat het ook alweer.
Maslow pyramide uitleg

Maslow revival

Sinds begin 21e eeuw is de maatschappij aan het veranderen. Internet breekt door. De eerste serieuze e-commerce bedrijven breken door. Google ontsluit wereldwijd alle informatie. Deze ontwikkelingen veranderen bestaande machtsverhoudingen. Bedrijven en andere autoriteiten hebben niet langer de macht. De consument wordt steeds machtiger, heeft steeds meer middelen ter beschikking om ‘tegengas’ te geven tegen de gevestigde orde.

 
Maslow, Hogere en lagere fundamentele behoeften
Een wereld die tot dan toe in het teken staat van toenemende welvaart en materialisme (de lagere fundamentele behoeften) is sinds het begin van deze eeuw aan het kantelen naar een maatschappij waarbij de hogere fundamentele behoeften belangrijker worden. De meeste bedrijven die inspelen op deze hogere fundamentele behoeften gaat het voor de wind (al zijn ze nog niet altijd winstgevend). Kijk maar;
       Sociale acceptatie;
       Enorme groei van de sociale netwerken. Ook datingsites vallen hieronder deze behoeften
       Heeft ervoor gezorgd dat de penetratie van het mobieltje en internet in relatief korte tijd zo groot is geworden (gem 1,12 mobieltjes per inwoner, bron TNO)
       Bereidheid van mensen plaatsen reviews, crowd sourcing, uploaden, communities
       Het feit dat mensen bijna alles delen in Social media (en zich voordoen of hun leven perfect is)
       Waardering;
       Veel mensen werken zich een burn-out om…. waardering te krijgen!
       Show off, status en prestige zijn belangrijke zo niet de belangrijkste succesfactoren van Apple
       Het zich profileren van mensen via Twitter, Linked-in en Facebook
       Zelfontplooiing
       In marketing gaat het steeds vaker over relevantie, inspireren en content. Door dit te doen speel je in op de behoefte van mensen om zich te ontplooien
       ‘Alle informatie beschikbaar en toegankelijk maken’ is het credo van Google. Het empowered mensen, te leren, zich te ontwikkelen en minder afhankelijk te worden. Het verklaart het enorme succes van Google
       NLP, Yoga, personal coaching, studies, bewuster leven genieten groeiende belangstelling van mensen
       Ook TV programma’s gebruiken deze thema’s steeds vaker
Hoe kun je als bedrijf hier op inspelen en bijdrage aan het bevredigen van deze hogere fundamentele behoeften?
  • Speel (beter) in op de hogere fundamentele behoeften van de consument. Let daarbij op dat mensen steeds meer behoeften hebben aan welzijn dan aan welvaart (dit is namelijk al grotendeels bevredigd). En maak de klik met de klant 
  • Werk als partners samen met je klanten. Zo creëer je betrokkenheid, enthousiasme en waardering van je klanten
  • Transformeer je organisatie naar een social business bedrijf

Wat vind jij hiervan? Ik hoor graag je mening.