online marketing trends 2015

Het nieuwe jaar is inmiddels enkele dagen oud en de dagen worden alweer langer. Wat gaat 2015 ons brengen? Ik hoop dat het prille herstel van de economie verder doorzet in het nieuwe jaar. Eén ding is zeker; de ontwikkeling van Online Marketing zal ook in 2015 weer verder een vlucht nemen en vele nieuwe mogelijkheden bieden en zo de wereld verder veranderen. Lees verder wat de ontwikkelingen zijn die in 2015 een belangrijke rol gaan spelen.

Integratie off- en online marketing

Je zou er bijna een boek over kunnen schrijven met als titel ‘Online marketeers komen van Mars, offline marketeers van Venus. Nog steeds zijn beide disciplines in veel bedrijven als 2 aparte afdelingen ingericht en communiceren weinig tot slecht met elkaar. Ja zelfs bij ggerenommeerde A-merken waar online en offline beide bijzonder belangrijk zijn in de customer journey, zie ik dit vaak terug. Consumenten denken niet in offline of online. Ze verwachten dat ze in ieder kanaal op consistente wijze verleid worden.

Gelukkig zien steeds meer bedrijven dit ook en worden off- en online marketeers samengevoegd en werken steeds beter samen. Nu de media en marketing bestedingen off- en online steeds meer in balans wordt de noodzaak voor een geïntegreerde aanpak ook steeds belangrijker om de kosten per conversie te optimaliseren. Nu veel bedrijven de ‘koudwatervrees’ van online marketing overwonnen hebben, zal de integratie van off- en online marketing een belangrijk aandachtspunt worden komend jaar

Tipping point mobile internet in 2015

Het is nog niet zolang geleden dat de eerste serieuze smartphone op de markt kwam. Eind 2008 zo ongeveer. Inmiddels heeft ruim 75% van de Nederlanders een smartphone. Na een voorzichtige start zien we dat mobiel internet inmiddels een substantieel deel van het totale internetverkeer uitmaakt. Gebruik van zoekmachines, inloggen op Facebook, Online video kijken en natuurlijk naar Spotify luisteren. We doen het steeds vaker op onze smartphone. Op steeds meer websites is 30 tot 50% van het totaal aantal bezoekers een ‘smartphone bezoeker’. Waren de mobiele bezoekers eerst nog zuinige kopers, ook dat is snel aan het veranderen. Uit onderzoek in de UK blijkt dat tot wel 40% van de conversies van mobiele devices blijkt te komen.

Deze enorme groei van het mobiele internetverkeer zet  in 2015 absoluut door en ik verwacht dat m-commerce in 2015 het tipping point voor veel E-tailers gaat bereiken in Nederland.

Online video & TV verdrinkt traditioneel TV kijken

Ontwikkeling TV kijken 2014

Voor het eerst in de geschiedenis van TV wordt er minder TV gekeken. De oorzaak ligt bij de jongere generaties. Deze kijken inmiddels minder TV dan een aantal jaren geleden. (zie grafiek (klik om afbeelding te vergroten)). Dit is tevens de groep dat YouTube kijkt als zijnde TV. Netflix heeft inmiddels ruim 1 miljoen gebruikers in Nederland. Dit staat gelijk aan 1 op de 8 huishoudens! En Netflix is niet de enige; HBO, Videoland, NLZiet etc. Stuk voor stuk proposities waarbij mensen zelf kunnen bepalen wanneer ze naar welk programma kijken.

YouTube is by far het meest populair. Naast de filmpjes die jij en ik uploaden neemt YouTube in toenemende mate ook de rol van live broadcaster op zich. Mooi voorbeeld is de Volvo Ocean Race. Naast dagelijkse updates van de race worden de in-port races en de start van de manches live uitgezonden via het YouTube kanaal van de Volvo Ocean Race.

Real time advertising voor meer impact

coca cola vs pepsi

We hebben ze dit jaar maar al vaak langs zien komen. De actuele inhakers. Van IKEA tot Kitkat. Een van de mooiste vind ik zelf de reactie van Coca Cola op een advertentie van Pepsi. Waar het om gaat is dat het steeds belangrijker is om in te spelen op de actualiteit en zo impact te creëren. Actualiteiten en inhakers zorgen voor likeability en dus ook voor Earned Media.

Ik verwacht dat de marketeers dit jaar een ratrace gaan houden om de beste en snelste inhakers te creëren. Creativiteit en originaliteit zijn daarbij belangrijk. Snel anticiperen wordt een nieuwe compententie die van Marketeers wordt verwacht.

En de consument…. die smult ervan (eventjes dan)

 

Google via NEST nu ook in ons huis

nest thermostaat

NEST, ook wel de slimme thermostaat genoemd, vindt inmiddels gretig aftrek. Een leuke gadget die er ook nog eens goed uitziet. NEST is vorig jaar voor ruim 3 miljard euro overgenomen door Google. Waarom? NEST is zoveel meer dan een slimme thermostaat. Zie NEST als de smart hub in je huis waar je strakjes alles in je huis mee kunt managen. Je koelkast, je garagedeur, licht aan, licht uit. Kachel aan, kachel uit enzovoort. En Google wil maar al te graag weten wat het potje pindakaas dat in de koelkast staat bijna op is, want dan kan Calvé je via Google Adwords targetten!

In korte tijd heeft NEST veel fans weten te vergaren. NEST heeft een eigen community. De Nederlandse Facebook pagina heeft inmiddels ruim 250.000 likes. Ik ben ervan overtuigd dat door producten als NEST The Internet of Things concreet vorm gaat krijgen in 2015 en dat dit als eerste de gamechanger gaat worden voor de energiesector.

Kortom 2014 was letterlijk al het warmste jaar sinds 300 jaar, maar 2015 belooft met de genoemde ontwikkeling op z’n minst zo spannend te worden. Voor nu wens ik je fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2015. 

Met vriendelijke groet,

Marco Boone