Online shoppen groeit met 9%
Ondanks de crisis steeg de omzet door verkoop van producten en diensten via internet in de eerste helft van 2012 naar € 4,61 miljard. Dit betekent een stijging van 9% ten opzicht van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-1 door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org.

De online verkoop stijgt stabiel. Tegelijkertijd baren de koopkrachtdaling van volgend jaar (0,75%) en het zeer lage consumentenvertrouwen wel zorgen. Echter consumenten blijven meer en vaker online bestellen. Zij hebben gemiddeld bijna vijf keer een online aankoop gedaan in de eerste helft van 2012, een toename van 7% ten opzichte van een jaar daarvoor. In totaal zijn er in de eerste helft van 2012 42 miljoen internet bestellingen gedaan, een groei van 15 procent.

Naast het aantal bestellingen neemt ook het aantal kopers verder toe. In de eerste helft van 2012 hebben in totaal 8,5 miljoen internetters een online aankoop gedaan. Hiervan deden 300.000 consumenten voor de eerste keer een online aankoop. Het aandeel nieuwe online kopers neemt verder af.

Afgelopen jaren is de tijd tussen bestelling en levering aanzienlijk korter geworden. Steeds meer webwinkels kunnen tegemoet komen aan de wens van hun online kopers om een bestelling voor 22 uur de volgende dag al te leveren. Vroeger was dit een groot verschil met fysieke winkels, dit verschil valt steeds meer weg. Dit draagt bij aan de verdere groei van de online markt.

Groei online winkelen blijft aanhouden

De webwinkelmarkt zal in de tweede helft van 2012 blijven groeien. De voordelen van het online verkoopkanaal zijn nu echt ontdekt en omarmd. De koopbereidheid op het internet zal blijven groeien.