social media trends 2015
Social Media blijft zich razendsnel ontwikkelen. Het is een komen en gaan van Sociale Netwerken, mogelijkheden en cases. Waar gaat het naar toe? Met dit artikel geef ik een kijkje hoe ik de ontwikkelingen zie. Ik heb mij laten inspireren voor een artikel van Jarno Duursma  op Frankwachting  en de laatste 2 edities van de Social Media monitor.
Ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkelingen binnen het online landschap, zoals mobile, video, versnippering van het Social Media landschap en de onstuitbare opmars van Generatie Z  sterke impact op de ontwikkeling van Social Media. 

WhatsApp is een steeds belangrijker kanaal

whatsapp

Uit cijfers van onderzoeksbureau DDMM blijkt dat 50 procent van de Nederlandse bevolking berichten-app WhatsApp gebruikt. Dat percentage ligt hoger dan Facebook, dat op iets meer dan 43 procent zit. Onder 20- tot 34-jarigen bereikt WhatsApp zelfs 70,1 procent van de Nederlandse bevolking. Het is dus niet zo vreemd dat steeds meer bedrijven experimenteren met WhatsApp.

Abonneren op nieuwskoppen & WhatsAppen met bedrijven
De jonge tak van NRC, NRC Q, laat je abonneren op nieuwskoppen die je op WhatsApp kunt ontvangen. Het Albert Schweitzer-ziekenhuis gebruikte WhatsApp drie maanden lang om te communiceren met klanten en kreeg in die periode honderden vragen. Ook de op dj-apparatuur gerichte webshop Peter Verspuy communiceert via WhatsApp. Op de website staat een grote WhatsApp-banner met een telefoonnummer. Dat levert de webshop zo’n 10 tot 15 gesprekken per week op.

Het zijn allemaal nog experimenten, dat is begrijpelijk. Want hoeveel ‘reclame’ mag je maken op een app die personen gebruiken voor communicatie met vrienden en familie? En hoe schaalbaar is het om via een intensief chatplatform als WhatsApp klanten binnen te trekken? 3FM zocht al eerder contact met luisteraars via WhatsApp, maar trok zich meteen terug toen de berichtenstroom overdonderend bleek.

Delen náár WhatsApp steeds belangrijker
Toch kun je WhatsApp niet over het hoofd zien als social media-trend van 2015. Ook delen náár WhatsApp wordt namelijk steeds belangrijker. Voor de populaire humorsite BuzzFeed leveren links op WhatsApp na Facebook de meeste bezoekers op. Niet zo vreemd dus dat het Nederlandse alternatief Upcoming dat trucje kopieert. Zeker voor bedrijven met een jonge doelgroep is WhatsApp als onderdeel van de sociale media-strategie in 2015 belangrijk om te overwegen. Gaat Google Plus dan toch nog serieus tegenwicht bieden aan Facebook, of is het juist omgekeerd?

Anti Facebook-sentiment levert alternatieven op, maar……

Het sociale netwerk Ello had bij de introductie afgelopen half jaar een weinig intuïtieve interface en was bijna onbruikbaar op mobiel.

dislike facebook

Gebruikers verlieten de dienst net zo snel als ze het probeerden. Maar Ello raakte een gevoelige snaar. Het positioneerde zich als anti-Facebook, met nadruk op privacy van de gebruiker en de belofte van een advertentieloos platform. Dat zette veel gebruikers ertoe Ello eens te proberen. Er heerst al langer een anti-Facebook sentiment, maar de afgelopen tijd neemt dat tastbare vormen aan. Op de dag dat Facebook WhatsApp overnam, kreeg de alternatieve chatapp Telegram er 500.000 gebruikers bij. Behalve Ello zijn er meer sociale platformen die zich afzetten tegen de Facebook-strategie van geld verdienen met de gebruiker als het te verkopen product. Bubblews betaalt gebruikers voor het aantal keer dat een bericht wordt bekeken en geliket. Ook Tsu is een nieuw platform waarop je eigen berichten geld moeten opleveren. Het haalde in een investeringsronde pasgeleden nog 7 miljoen dollar op. In 2015 volgen er ongetwijfeld meer.

Versnippering juist bedreiging van alternatieven

Feit is dat met name jongeren minder vaak inchecken op Facebook en dat ze, zoals hierboven beschreven, naar alternatieven zoeken. De adoptie van sociale netwerken gaat als een speer. Steeds meer mensen melden zich steeds sneller op meer platformen. Gemiddeld genomen met minder ‘vrienden’ per netwerk en vaak specifiek van uit een affiniteit als hobby, sport etc. De groei van de nieuwe netwerken kan niet ontkend worden. Er is echter 1 grote maar! Juist door die versnippering wordt het ook voor de gebruikers onoverzichtelijk om te communiceren. We vinden het soms gewoon makkelijk op even snel een update te lezen van iemand (die iets verder van je afstaat) of de bekende kerst en nieuwjaarsgroet die je met alle bekende wilt delen of het feit dat je iemand wilt feliciteren met z’n verjaardag. Dan is een ‘algemeen’ netwerk waar je met iedereen in contact kunt komen wel handig. Tja en dan is Facebook gewoon het beste netwerk. Een Facebook profiel heb je gewoon en dat blijft ook zo. Vanuit het gemaksaspect ben ik ervan overtuigd dat Facebook dan ook overeind blijft.

Dat zag je ook al gebeuren bij de overname van Whatsapp. Toen Facebook aankondigde Whatsapp over te nemen stapten heel veel mensen over naar Telegram. Inmiddels zie je weer dat de meeste toch Whatsapp weer zijn gaan of zijn blijven gebruiken. Om de simpele reden, via Whatsapp kun je simpelweg iedereen bereiken. Gemak en bereik zijn belangrijk dus.

Om die redenen denk ik dat Facebook en ook Whatsapp 2 heel dominante platformen zullen blijven en dat er zeker ook ruimte is voor nieuwe initiatieven, maar die zullen in de schaduw blijven staan van Facebook en Whatsapp.

Vloggers krijgen steeds meer invloed

enzo knol populaire vlogger

Nederlandse YouTube-videobloggers – vloggers –zijn het nieuwste mediafenomeen. De snel gemonteerde, op jongeren gerichte video’s van Assenaar Enzo Knol bereiken in totaal 440.000 abonnees en worden per stuk meer dan 120.000 keer bekeken op YouTube. Vlogger DusDavid bedient 102.000 abonnees met video’s over games en de gekdoenerij-filmpjes van BanjoMovies tellen al 267.000 abonnees. Het engagement onder die abonnees is ontzettend groot. Toen Knol een fansessie improviseerde in de jaarbeurs in Utrecht, kwam de politie eraan te pas om Knol te beschermen tegen 3000 uitzinnige fans.

‘Vloggen’ is echt niet alleen voor jongeren

De trend dat vloggers alleen jongeren bedienen, verschuift. Beautyvloggers en ‘mommyvloggers’, bereiken ook een steeds volwassener publiek met hun YouTube-kanalen. Vloggers schuiven aan tafel bij RTL Late Night en De Wereld Draait Door. Verschillende advertentiebedrijven zijn al op jacht naar de volgende aanstormende vlogger om onder hun commerciële paraplu te hangen. En ik denk dat YouTube daarnaast plannen heeft klaarliggen om te experimenteren met betaalde videokanalen.

Bloggen op LinkedIn wordt populairder
Bloggen op LinkedIn kan al een tijdje, maar ik zie het volume daarvan de laatste tijd toenemen. Steeds meer professionals maken gebruik van dit zakelijke platform om met artikelen kennis te delen, hun expertise te laten zien of hun mening te geven. Een aantal mensen uit mijn netwerk ben ik daardoor actiever gaan volgen. En ik vind dat er zeker veel kwaliteit zit tussen de artikelen.

Vloggen is het nieuwe Tellsell, ziet ook RTL!

Steeds meer mensen kijken YouTube als TV, zeker als het gaat om de jongere generaties. TV heeft steeds meer moeite om de jongeren te bereiken. Naast videoclips en Funniest Home video’s kijken mensen ook naar wat hun interesseert. En daar spelen de vloggers dan ook op in. Mode, styling, gadget. We consumeren het maar al te graag.

RTL heeft onlangs een belang genomen in Stylehaul. Stylehaul is een bedrijf dat diverse YouTube kanalen beheert en, je raad het al, mensen inspireert als het gaat over fashion en beauty. Als dit op een inspirerende wijze gebeurt staan mensen over het algemeen open voor reclameboodschappen.

De magie van het moment

grap code oranje - spanje

We leven steeds meer op het moment en delen onze emoties via Social Media. We zien dat er razendsnel wordt geanticipeerd op wat nu ‘hot’ is. Denk aan de verschillende uiting tijdens het WK of de Icebucketchallenge. Newsjacking als alternatief voor het traditionele doelgroepdenken. Relevantie kent een nieuwe dimensie, die van context en tijd. De effectiviteit hiervan is het afgelopen jaar wel gebleken. We gaan dit komende jaar zeker meer zien. Inmiddels zien we ook de door vertaling van dit fenomeen naar Real Time Advertising.

Social Media serious business

Gelukkig hebben we grote gekkigheid als het gaat om leuk doen en likes ‘kopen’ achter de rug. Steeds meer bedrijven geven Social Media de plek die het verdient in de online middelen mix. Bedrijven als Coolblue, ING en KLM zijn de koplopers in Nederland als het gaat om Social Media. Of moet ik eigenlijk zeggen Social Business. Wat deze bedrijven gemeen hebben is dat zijn Social Media niet zien als een kanaaltje, maar dit volledig in hun bedrijf geïntegreerd hebben. Dit is terug te voeren op de onderstaande 3 elementen;

Social Business & Social commerce

  • Betrek klanten bij product ontwikkeling
  • Klanten die vragen andere klanten beantwoorden
  • Verlagen recruitmentkosten
  • Special deals voor fans

Social integreren in DNA bedrijf

  • Stem klant in bedrijf laten klinken -> betere producten/diensten
  • Klantenthousiasme, NPS score -> ‘beraken’

Van klanten, tot medewerkers en directie

  • Directeur ANWB die via YT oproept tot actie
  • Directielid T-mobile die uitleg geeft over storingen via Social
  • WNF die vrijwilligers via social activeert

Video, video, video

Over video wordt al jaren geschreven. Is ook al jaren booming. En daarom mag video niet in het rijtje ontbreken. YouTube wordt steeds meer het nieuwe TV kijken. Muziekvideo’s, vlogs, speelfilmen en ook complete live-uitzendingen van sportevenement zoals bv de Volvo Ocean Race winnen snel aan populariteit. Ook Facebook wordt een belangrijkere platform voor het plaatsen en delen van video.

Wat wordt de social media-trend van 2015?


Natuurlijk is mijn overzicht niet volledig en misschien zijn er zaken waarvan jij vindt dat ze aandacht verdienen als social media-trend in 2015. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Laat het me weten in de reacties.