Style haul overgenomen door RTL

RTL Group, de moedermaatschappij van de gelijknamige zenders in Nederland, heeft voor 85 miljoen euro een belang in StyleHaul genomen. Het bedrijf heeft een netwerk van YouTube-kanalen die zich richten op mode en schoonheidstips. De video’s worden vaak miljoenen keren bekeken.

Door deze overname lijkt er een verschuiving plaats te vinden van broadcasting via TV naar internet. Wat is de reden hierachter? 

In Nederland lijkt vooralsnog Wehkamp zich op deze markt te richten. De e-tailer begon het YouTube-kannaal Simply Stylish, hierop geven Nederlandse ‘vloggers’ hun advies over make-up en mode. Met de overname begeeft RTL zich nu ook meer op deze markt. Gezien het feit dat internet steeds meer het traditionele broadcasting model aan het verdringen is, anticipeert RTL zich op deze wijze op deze ontwikkelingen.

Generatie Z aan Zetgebruik video bij aankoop jongeren

Steeds meer is de invloed van generatie Z te zien (kids en jong volwassenen geboren tussen 1992 en 2005). In de context van dit artikel is een belangrijke ontwikkeling het kijken van video via internet en bij voorkeur via de smartphone.

Google heeft het gedrag van internetters onderzocht. De resultaten van dit onderzoek zijn voor iedereen toegankelijk. De grafiek rechts (klik voor grotere afbeelding) laat zien dat video een zeer belangrijke rol speelt bij jongeren tot 24 jaar in de customer journey.

Gebruik video in customer journey

Thuis heb ik er ook zo eentje zitten. Mijn zoon kijkt YouTube op de (Smart) TV als zijnde TV. Hij verwacht dat hij anytime een programma kan kijken wanneer het hem uitkomt. Het traditionele broadcast model, op een vast tijdstip wordt een programma uitgezonden, gaat er bij hem niet in.

Deze generatie gebruikt video ook als belangrijke inspiratiebron bij de aankoop van producten. Iets wat Coolbue goed begrijpt. Veel productinformatie wordt juist gegeven d.m.v. korte filmpjes. Consumeert niet alleen makkelijk, maar komt ook authentiek over.

Impact bloggers & vloggers

Bepaal eens voor jezelf, wat geloof je eerder? Een reclameboodschap van een fabrikant of een review of aanbeveling van derden? Door de toegankelijkheid van internet is het juist voor ‘derden’ makkelijk om producten/diensten te reviewen en een groot publiek te bereiken. Er zijn veel bloggers & vloggers (video bloggers) die veel invloed hebben en in staat zijn bedrijven op de knieën te krijgen. Een mooi voorbeeld van een zeer succesvolle vlogger is Vera Camilla. Duizeling wekende getallen: ruim 135.000 abonnees op haar YouTube kanaal. De ruim 500 geuploade video’s zijn 18 miljoen keer bekeken. Gewoon een jonge meid die het leuk vind om over make-up en mode te praten op haar kamer.

Kansen voor RTL

De toewijding (engagement) van de fans voor vloggers als Vera Camilla is bijzonder hoog. Daar liggen juist de kansen voor RTL. Niet alleen om in dit soort kanalen als Stylehaul zeer getarget te adverteren, maar ook biedt het de mogelijkheid om op zeer geloofwaardige en inspirerende wijze producten en diensten onder de aandacht te brengen. Eigenlijk een nieuwe vorm van TellSell 🙂

YouTube 2e zoekmachine

YouTube is na Google de grootste zoekmachine. Iedere maand verwerkt YouTube meer dan 3 miljard zoekopdrachten. Iedere minuut wordt meer dan 100 uur aan video geupload. Ter vergelijking. YouTube is groter dan Bing, Yahoo, Ask en AOL samen! Zie hieronder de infographic van Mushroomnetworks

 

YouTube 2e zoekmachine